ORGEL FESTIVAL HOLLAND

banner 985x197

Internationaal Schnitger Orgelconcours 2017

De jury

 

Sophie Cauchefer1

Sophie-Véronique Cauchefer-Choplin

werd geboren in Frankrijk. Zij studeerde piano, orgel en harmonium aan de Ecole Nationale de Musique in Le Mans en ging vervolgens naar de Conservatoire National Supérieur de Musique in Paris, waar ze orgel studeerde bij Rolande Falcinelli. Zij kreeg eerste prijzen toegekend voor orgelimprovisatie, harmonium, fuga en contrapunt. Sophie-Véronique was organist-titulair van het Grand Orgue van Saint Jean-Baptiste de la Salle in Parijs tot 2013 en is sinds 1985 co-titulair-organist van het Grand Orgue van de Saint Sulpice Parijs, samen met Daniel Roth. In 1990 was zij de eerste vrouw die de tweede prijs won op het Internationaal Orgelconcours van Chartres.

Sophie-Véronique concerteert wereldwijd en speelt regelmatig in de Verenigde Staten. Zij heeft over de hele wereld masterclasses en cursussen improvisatie gegeven. Sinds september 2008 is zij Professor Orgel aan het Royal College of Music in Londen. Ze wordt regelmatig uitgenodigd als jurylid op nationale en internationale orgelconcoursen. In 2010 was zij Gast Organist op Yale University. Sophie-Véronique wordt beschouwd als een groot improvisator en haar cd’s ( Bach, Mendelssohn, Brahms, Franck, Rheinberger, Messiaen, Grunenwald, Roth) en de opnames van haar improvisaties ontvingen alom waardering. Haar laatste opname (Mendelssohn, Bédard) bezorgde haar een ´5 Diapason´prijs in juni 2008.

Maurizio Croci1

Maurizio Croci

geboren in Varese (Italië), studeerde af in orgel en klavecimbel aan de conservatoria van Milaan en Trent en de Schola Cantorum in Bazel. Ook is hij afgestudeerd in de muziekwetenschap aan de universiteit van Fribourg Zwitserland. Hij was prijswinnaar van het Internationaal Paul Hofhaimer Concours in Innsbruck (1998). Maurizio concerteert in Europa, Rusland en Japan, voerde de volledige werken van J.S. Bach uit in Bern en maakte diverse opnames voor cd, radio en televisie. Met Pieter van Dijk nam hij Soler’s “Conceren voor twee orgels ” op en een monografie opgedragen aan Andrea Gabrieli, met werken voor twee orgels, voor de Spaanse radio.

In 2012 voerde hij in Milaan de nieuwe compositie voor twee klavecimbels en orkest van Carlo Galante uit, met Maurizio Salerno en het Pomeriggi Musicali Orkest en maakte hij voor de tweede maal een tour rond Japan. De debuut opname met zijn ensemble Il Pegaso, de eerste moderne uitvoering van nieuw ontdekte composities van Monteverdi en Frescobaldi, kreeg lovende kritieken en prestigieuze prijzen (5 Diapason, 4 Classica, nominatie voor het International Classical Music Award). Maurizio Croci geeft masterclasses over oude klaviermuziek en is jurylid bij internationale orgelconcoursen. Hij werkt momenteel als Orgel Professor aan de Haute Ecole de Musique Vaud-Valais-Fribourg en aan het Conservatorium van Fribourg, is Professor Klavecimbel en directeur van de afdeling Oude Muziek aan de Milano Civica Scuola di Musica, organist van de Basilica van de Heilige Drieëenheid in Bern en van het Collège St-Michel in Fribourg. Maurizio Croci is artistiek directeur van de Académie d’Orgue de Fribourg en is lid van het bestuur van artistiek leiders van ECHO (European Cities of Historical Organs).

Franz Danksagmller1

Franz Danksagmüller

studeerde orgel en muziektheorie bij zijn vader en bij Walther R. Schuster (Passau). Hij vervolgde zijn studie bij Michael Radulescu (Wenen), Daniel Roth (Parijs) en Bernhard Haas (Stuttgart). Hij studeerde compositieleer aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen, als ook electronische muziek en muziektechnologie aan de Studio for Advanced Music & Media Technology in Linz. Hij won diverse prijzen bij internationale concoursen en ontving in 1994 een prestigieuze prijs van de Republiek Oostenrijk. Van 1995-2003 was hij assistent van Michael Radulescu aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen. Tussen 1999 en 2005 was hij organist en componist aan de Kathedraal van St. Pölten. Hij werkt internationaal als uitvoerend musicus en geeft workshops en masterclasses. Hij heeft met vele gerenommeerde orkesten en ensembles gespeeld, onder andere met de Wiener Symphoniker en de Berliner Symphoniker en heeft gewerkt met dirigenten zoals Sir Simon Rattle en Ton Koopman.

Sinds 2005 is hij docent Orgel en Improvisatie aan de Musik Akademie in Lübeck. Zijn composities omvatten kamer- en orgelmuziek, muziek voor orgel, koor en electronics, voor theater, stomme film en een passie. Hij voerde projecten uit voor stomme film met muziek in diverse instrumentatie; crossover-projecten; “bux21” op themas van Dietrich Buxtehude met de saxophonist Bernd Ruf en “Mozart deconstructed” met componist Karlheinz Essl; een improvisatie project met cellist Dave Eggar (New York) via het internet; zijn werk is uitgevoerd op gerenommeerde podia, zoals het Concertgebouw van Amsterdam; hij maakte composities voor het Internationale Buxtehude Orgel Wettbewerb en een uitvoering voor orkest, live-electronics en stem met dirigent Martin Haselböck en Hollywood actor John Malkovich.

Miklos Spanhyi1

Miklós Spányi

werd geboren in Boedapest, Hongarije, waar hij orgel en klavecimbel studeerde aan de Ferenc Liszt Music Academie. Hij vervolgde zijn studie aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen en aan de Hochschule für Music in München. Spányi won de eerste prijs op de internationale klavecimbel concoursen van Nantes (1984) en Parijs(1987). Hij heeft in de meeste Europese landen geconcerteerd, als solist op vijf historische klavierinstrumenten (orgel, klavecimbel,piano forte, klavichord, tangent piano) en ook als continuospeler met diverse kamermuziek groepen en orkesten. Hij is artistiek directeur van het Hongaarse barok orkest Concerto Armonico Budapest sinds 1983. Hij heeft veel opnames gemaakt, solo en met orkest. Tussen 2006-2009 was Miklós Spányi artistiek directeur van de Finse groep voor Oude Muziek Ensemble OpusX. Spányi heeft zich als uitvoerend musicus en als onderzoeker de laatste jaren toegespitst op het werk van Carl Philipp Emanuel Bach.

Tegenwoordig wordt hij erkend als groot C.P.E.Bach kenner en uitvoerder. Hij heeft de Complete Klavierconcerten van C.P.E. Bach opgenomen, evenals zijn complete Solo Klavierwerken. Hungaroton Records heeft met Spányi de serie Tangent Piano Collectie uitgegeven. Ook heeft hij een aantal delen van C.P.E.Bachs solo klavierwerken geredigeerd. Hij heeft hard gewerkt om de belangstelling voor C.P.E. Bachs favoriete klavierinstrument, het clavichord, nieuw leven in te blazen. Miklós Spányi gaf les aan het Oulu Conservatorium en de Sibelius Academy in Finland tussen 1990-2012. Hij is momenteel leraar aan de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Mannheim, bij de Liszt Academy of Music in Boedapest en bij het Conservatorium van Amsterdam. Hij geeft masterclasses in heel Europa en is een gewaardeerd improvisator en componist.

David Titterington1

David Titterington

was “Organ Scholar” aan de Universiteit van Oxford, waarna hij studeerde bij Marie-Claire Alain in Parijs. Daar won hij de Premier Prix à l’unanimité avec les félicitations du Jury. Hij debuteerde als solist in de Royal Festival Hall in 1986 en bij de BBC Proms in 1990. Hij speelde op veel gerenommeerde festivals over de hele wereld. David heeft samengewerkt met vele vooraanstaande internationale solisten, orkesten en componisten. Veel van deze componisten hebben speciaal voor hem geschreven, zoals Diana Burrell, Lionel Rogg en wijlen Petr Eben. David speelt wereldwijd op concertpodia en voerde bij de BBC Proms 2000 de première uit van Hans Werner Henze’s Negende Symfonie met het BBC Symphony Orchestra. In 2004, speelde hij in de Royal Festival Hall Toccare Incandescent van Stephen Montague. Op de BBC Proms 2009 gaf hij een solo concert van werken van Edward Elgar en Peter Dickinson. Sinds1997 is David gastdocent aan de Liszt Academie in Boedapest. Hij treedt op als orgeladviseur bij vele orgelprojecten in het Verenigd Koninkrijk.

In 1999 werd hem een Fellowship (honoris causa) toegekend door het Royal College of Organists en een eredoctoraat met een hoogleraarschap door de Staatsuniversiteit van Boedapest. In 2010 kreeg hij een eredoctoraat van de Universiteit van Huddersfield. David is regelmatig jurylid bij internationale orgelconcoursen. In 2007 werd hij benoemd tot Artistiek Directeur van het Internationaal Orgel Festival van St Albans. In 1996 werd hij Hoofd Orgel aan de Royal Academy of Music en werd benoemd tot erelid van deze Academy in 2008, de hoogste eer door dat instituut toegekend.

Pieter van Dijk1

Pieter van Dijk

(1958) is organist van de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar en stadsorganist van Alkmaar. Als docent voor het hoofdvak orgel en hoofd van de orgelafdeling is hij verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast is hij professor voor orgel aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Hij vormt samen met Frank van Wijk de artistieke leiding van het Orgelfestival Holland. Zijn orgelopleiding ontving Pieter van Dijk van Bert Matter aan het Conservatorium in Arnhem. Hij vervolgde zijn studie bij Gustav Leonhardt, Marie-Claire Alain en Jan Raas. Op de internationale orgelconcoursen in Deventer (1979) en Innsbruck(1986) behaalde hij prijzen.

Pieter van Dijk maakte verscheidene cd’s op de orgels van de Alkmaarse Laurenskerk. De dvd Alkmaar- the Organs of the Laurenskerk ontving in 2013 de “ Preis der Deutsche Schallplattenkritik”. Samen met Wolfgang Zerer en Andreas Fischer maakte hij op het gereconstrueerde orgel van de Katharinenkerk te Hamburg een cd waar hij oa Reinckens “An Wasserflüssen Babylon” speelt. In 2017 start van Dijk een opnameproject rond de orgelwerken van J.S. Bach. De eerste cd-box zal verschijnen in de zomer van 2017 met de Clavierübung III opgenomen op het Van Hagerbeer/Schnitger-orgel van de Grote St. Laurenskerk te Alkmaar. Pieter van Dijk vormt een orgelduo met Frank van Wijk en Maurizio Croci en treedt regelmatig op als continuospeler met Annegret Siedel (barokviool) en Elina Keijzer (blokfluit). Ook werkt hij regelmatig samen met het Amstel Quartet en La Sfera Armoniosa.Hij publiceerde artikelen over M. Weckmann, J.P. Sweelinck, J.S. Bach en K. Straube. Hij is regelmatig jurylid bij internationale orgelconcoursen. Als concerterend organist is Pieter van Dijk actief in diverse europese landen, de VS en Japan.

basdevroome

Bas de Vroome

Bas de Vroome (1962) studeerde bij Jacques van Oortmerssen en later bij Piet Kee en Klaas Bolt orgel en kerkmuziek aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam waar hij in 1986 summa cum laude afstudeerde. Vervolgens studeerde hij beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool bij Todd Fair en Arie Abbenes waar hij cum laude afstudeerde. Hij won eerste en tweede prijzen bij nationale en internationale orgelconcoursen. In 1994 won hij het 2e internationale beiaardconcours te Groningen. Sindsdien jureert hij regelmatig bij concoursen.

Hij is beiaardier in Vlaardingen, Rijnsburg, Naaldwijk, Wateringen, De Lier en Spijkenisse en houdt zich al vele jaren intensief bezig met schoolprojecten om de beiaard onder de aandacht van kinderen te brengen. Bas de Vroome is als organist verbonden aan de PKN te Delft en is hoofdorganist van de Oude en Nieuwe Kerk waar hij de vier fraaie historische orgels bespeelt. In de Nieuwe Kerk speelde hij bij de bijzettingen van ZKH Prins Claus, Prinses Juliana en Prins Bernhard en speelde de trouwdienst van Prins Friso en Prinses Mabel. Sinds 1994 is Bas de Vroome samen met Ben van Oosten, Aart Bergwerff en Hayo Boerema verbonden als hoofdvakdocent orgel aan het Rotterdams Conservatorium waar hij ook de vakken vakdidaktiek en basso continuo geeft. Hij maakte twaalf cd’s waaronder een integrale opname van de werken van Hugo Distler. Momenteel studeert hij voor een Artist Diploma klavecimbel in Den Haag bij Fabio Bonizzoni.

 

FrankvWijk

Frank van Wijk

(Alkmaar, 1964) studeerde van 1983 tot 1991 aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij studeerde daar af in de hoofdvakken Orgel (bij resp. Piet Kee, Jacques van Oortmerssen en Hans van Nieuwkoop), Klavecimbel (bij Bob van Asperen en Kees Rosenhart) en Kerkmuziek (bij Klaas Bolt). Hij is actief als docent (orgel, klavecimbel en clavichord), kerkmusicus (organist van de Ruïnekerk te Bergen NH en de Kapelkerk te Alkmaar) en uitvoerend musicus met een uitgebreide concertpraktijk. Verder is hij actief betrokken bij de activiteiten rond de wereldberoemde monumentale orgels van de Grote St. Laurenskerk in Alkmaar en vormt samen met stadsorganist Pieter van Dijk de artistieke leiding van Orgel Festival Holland. Hij maakte verschillende cd-opnames en publiceert regelmatig, in het bijzonder over de Alkmaarse orgelhistorie. In 2012 verscheen bij uitgeverij Donemus een 32-delige uitgave van de verzamelde werken van de Nederlandse componist, organist en Bachpionier Johannes Gijsbertus Bastiaans (1812-1875), waarvoor hij de uitgave van de orgelwerken verzorgde. Sinds 2016 is Frank van Wijk organist/reisleider voor de Stichting Internationale Orgelreizen.

 

 

25,15,0,50,0
25,600,60,1,1500,1000,30,2000
90,300,1,0,12,25,50,0,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,1,0,0,0,30,15,5,0,0,0,3,0,0
Steun ons
Victorie Fonds
Prins bernard fonds
Flentrop
Rabobank
De Vest
Taqa cultuurfonds
Afas
VSBfonds
Vrienden vh orgel
Marcelis
Genootschap Physica
Ziekenhuis
Klop Orgelbouw
Bylandt
Fam. Bakker
Gem. Alkmaar
Berch Heemstede
DMP
Lijst2017
Artiance
Ruys
Dioraphte

Aanmelden Nieuwsbrief

Abonneren op de nieuwsbrief?

Vul onderstaand uw naam en e-mailadres in.
 

Deze website gebruikt cookies om het gebruik ervan voor u te optimaliseren.
Lees meer over hoe cookies op deze website worden ingezet en hoe deze door u in- of uitgeschakeld kunnen worden: cookie beleid
Door gebruik te maken van deze website stemt u in met het gebruik van deze cookies.
Akkoord