ORGEL FESTIVAL HOLLAND

banner 985x197

Donderdag 15 juni/

Thursday June 15, 22.30
Grote St-Laurenskerk

Address:
Koorstraat 2, 1811 GP Alkmaar

072 5140708 / Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Franz Danksagmller1

 

 

 

 

 

 

 

Franz Danksagmüller (Oostenrijk)

studeerde orgel en muziektheorie bij zijn vader en bij Walther R. Schuster (Passau). Hij vervolgde zijn studie bij Michael Radulescu (Wenen), Daniel Roth (Parijs) en Bernhard Haas (Stuttgart). Hij studeerde compositieleer aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen, als ook electronische muziek en muziektechnologie aan de Studio for Advanced Music & Media Technology in Linz. Hij won diverse prijzen bij internationale concoursen. Hij heeft met vele gerenommeerde orkesten en ensembles gespeeld, onder andere met de Wiener Symphoniker en de Berliner Symphoniker en heeft gewerkt met dirigenten zoals Sir Simon Rattle en Ton Koopman. Sinds 2005 is hij docent Orgel en Improvisatie aan het Conservatorium van Lübeck. Zijn composities omvatten kamer- en orgelmuziek, muziek voor orgel, koor en electronics, voor theater, stomme film en een passie. Hij voerde projecten uit voor stomme film met muziek in diverse instrumentaties; crossoverprojecten; ´bux21´ op themas van Dietrich Buxtehude met de saxophonist Bernd Ruf en ´Mozart deconstructed´ met componist Karlheinz Essl; een improvisatie project met cellist Dave Eggar (New York) via het internet. Zijn werk is uitgevoerd op gerenommeerde podia, zoals het Concertgebouw van Amsterdam; hij maakte composities voor het Internationale Buxtehude Orgel Wettbewerb en een uitvoering voor orkest, live-electronics en stem met dirigent Martin Haselböck en Hollywood actor John Malkovich.

Franz Danksagmüller

studied organ and music theory with his father and with Walther R. Schuster (Passau). He continued his studies with Michael Radulescu (Vienna), Daniel Roth (Paris) and Bernhard Haas (Stuttgart). He studied composition at the Universität für Musik und darstellende Künste in Vienna, as well as electronic music and music technology at the Studio for Advanced Music & Media Technology in Linz. He won several prizes at international competitions is active as a performer and teacher, giving workshops and masterclasses. He has played with numerous renowned orchestras and ensembles, among others the Wiener Symphoniker and the Berliner Symphoniker and has worked with conductors such as Sir Simon Rattle and Ton Koopman. Since 2005 he is Professor of Organ and Improvisation at the Musik Akademie in Lübeck. His compositions include chamber music, music for organ, choir and electronics, music for theater, silent films and a passion. Among his projects we find music for silent films in various instrumentations; crossover-projects; ´bux21´ on themes by Dietrich Buxtehude with saxophonist Bernd Ruf and ´Mozart deconstructed´ with composer Karlheinz Essl; an improvisation project with cellist Dave Eggar (New York) via the internet; performances of his works in a.o. the Concertgebouw in Amsterdam; compositions for the International Buxtehude Organ Competition and a performance for orchestra, live-electronics and voice with the conductor Martin Haselböck and Hollywood actor John Malkovich.

Programma/Programme

NOSFERATU, the movie

Franz Danksagmüller orgelimprovisatie / organ improvisation ´Is it music? Is it sound design? These border zones in music that defy a precise definition are what I find particularly intriguing. In his famous ‘L´Arte dei rumori’ manifesto from 1913, Luigi Russolo laid the foundation stone for the inclusion of sounds into music or, expressed differently, for making music using sounds. I first began improvising music around stories as a child. Even then I found the act of intensifying suspense using sound quite fascinating. Today the compelling challenge for me is not to make music to accompany a film, but to allow music and sound to merge with the film to create a story, a resounding experience. My use of improvisation means that no two performances are ever the same, the images are a source of fresh inspiration every time. This brings a slightly different nuance to the story each time it is screened. I confess a particular liking for sinister figures, for characters that are on the margins of society, that are shunned by it and frequently feared. Nosferatu, Dr. Caligari, The Phantom of the Opera, Doctor Mabuse, the mysterious stranger in Fritz Lang’s ‘Spies’. What makes these characters so challenging is that they are never just evil, they often conceal a much more complex story. To bring these stories to life at any given moment with the soundtrack is my aim in every performance´.

 

 

25,15,0,50,0
25,600,60,1,1500,1000,30,2000
90,300,1,0,12,25,50,0,70,12,1,50,1,1,1,5000
0,1,0,0,0,30,15,5,0,0,0,3,0,0
Steun ons
Victorie Fonds
Prins bernard fonds
Flentrop
Rabobank
De Vest
Taqa cultuurfonds
Afas
VSBfonds
Vrienden vh orgel
Marcelis
Genootschap Physica
Ziekenhuis
Klop Orgelbouw
Bylandt
Fam. Bakker
Gem. Alkmaar
Berch Heemstede
DMP
Lijst2017
Artiance
Ruys
Dioraphte

Aanmelden Nieuwsbrief

Abonneren op de nieuwsbrief?

Vul onderstaand uw naam en e-mailadres in.
 

Deze website gebruikt cookies om het gebruik ervan voor u te optimaliseren.
Lees meer over hoe cookies op deze website worden ingezet en hoe deze door u in- of uitgeschakeld kunnen worden: cookie beleid
Door gebruik te maken van deze website stemt u in met het gebruik van deze cookies.
Akkoord